O szkole
Zasady rekrutacji
GeoPrzewodnik

Relacja z Trójstronnej Wymiany Międzynarodowej, Włochy 8-19 marca 2012 r

W dniach 8-19 marca 2012 roku sześcioosobowa grupa uczennic z Zespołu Szkół Nr 1 w Żychlinie wraz z panią Sylwią Mańk-Chrulską i grupą uczniów i opiekunami z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Kutnie rozpoczęła wyprawę do Włoch i realizację projektu „Dziś nieznajomi, jutro przyjaciele”.

Po przelocie samolotem z lotniska w Warszawie wylądowaliśmy w Rzymie i zostaliśmy bardzo przyjaźnie przyjęci przez włoskich uczestników wymiany. Następnie udaliśmy się do Vivo d' Orcia, gdzie znajdował się nasz hostel. Jest to piękna mała miejscowość u wzgórz Amiaty. Każdego dnia odwiedzaliśmy przepiękne i ciekawe miejsca. Pierwszego dnia byliśmy we Florencji, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć Katedrę Santa Maria del Fiore i stojącą przy niej dzwonnicę Giotta, Most Złotników, Plac della Signoria, Pałac Vecchio i Pałac Pitti. Odwiedziliśmy również Rzym, gdzie widzieliśmy Kapitol, Forum Romanum, Koloseum (widok na żywo jest niesamowity), łuk Konstantyna Wielkiego, Fontannę di Trevi, Bazylikę św. Piotra na Watykanie, Schody Hiszpańskie, Plac Navona i plac del Popolo oraz Pałac Konserwatorów. W Pienzie i Montepulciano spacerowaliśmy wąskimi uliczkami i podziwialiśmy XV-wieczną katedrę, Pałac Piccolomini, Pałac Borgia, Pałac Tarugi, Palazzo Comunale i mogliśmy skosztować produkowanego tam wina. W Sienie natomiast zwiedzaliśmy Plac del Campo, Pałac Pubblico i Torre del Mangia.

Podczas pobytu braliśmy udział w warsztatach na temat Unii Europejskiej, jej instytucji i waluty. Oglądaliśmy interesujące filmiki, po czym uzupełnialiśmy kwestionariusze, wszystkie grupy radziły sobie bardzo dobrze. Innym zadaniem był stworzenie plakatu z logo naszej wymiany. Wszyscy spisali się doskonale, plakaty były różnorodne i interesujące.

Grupa z Polski i Włoch przygotowała swoje wieczory narodowe, na których mogliśmy obejrzeć prezentacje multimedialne, dowiedzieć się nowych rzeczy na temat danego kraju, poznać jego tradycje i zwyczaje, spróbować tradycyjnych polskich i włoskich potraw oraz, jak było w przypadku Polski – nauczyć się tańca narodowego – poloneza. Obcokrajowcy z wielką chęcią i zapałem tańczyli poloneza, bardzo przypadł im do gustu.

Był też czas na rozrywkę, wspólne dyskoteki i naukę włoskich tańców, kąpiel w basenach termalnych w Bagno Vignoni, i w Morzu Tyreńskim. Niezapomniane wrażenia pozostały po wspinaczce na górę Monte Amiata, gdzie obserwowaliśmy włoską florę i faunę. Odwiedziliśmy szkołę naszych włoskich przyjaciół w Abbadia San Salvatore, gdzie obejrzeliśmy przedstawienie muzyczne. Byliśmy przyjęci przez burmistrza miasta Castiglione D’Orcia. Podczas warsztatów z profesorem fizyki (prof. Vincenzo Millucci Uniwersytet w Sienie) mogliśmy podziwiać niebo i gwiazdy przy użyciu profesjonalnego sprzętu.

Dwanaście dni spędzonych w Toskanii minęło nam zdecydowanie zbyt szybko, lecz bardzo owocnie i w znakomitej atmosferze. Zaprzyjaźniliśmy się z Włochami i Chorwatami, nawiązaliśmy nowe kontakty, dowiedzieliśmy się wielu przydatnych i ciekawych rzeczy o Unii Europejskiej, zwiedziliśmy bardzo dużo przepięknych miejsc i mieliśmy niesamowitą okazję podziwiania przecudnych toskańskich krajobrazów.

Przy pożegnaniu na lotnisku w Rzymie strasznie trudno było się rozstawać, niektórym łezka zakręciła się w oku, ale przywieźliśmy ze sobą bardzo dużo niezapomnianych wspomnień, które pozostaną z nami na zawsze. Mamy tylko nadzieję, że będziemy mieli jeszcze okazję, aby ponownie móc spotkać się z naszymi przyjaciółmi.